Első menetrend szerinti autóbusz (Budapest, 1915)

750 Ft

Termék azonosító: 2015120060012

A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg az első budapesti menetrend szerinti autóbuszjárat indításának centenáriumát. A bélyegképen az első két budapesti autóbusz, az Austro-Daimler gyártmányú akkumulátoros, emeletes „kis egyes”, valamint a kistarcsai Gép- és Vasútfelszerelési Gyárban készült benzinüzemű egyszintes jármű látható. A bélyeghez tartozó borítékot és bélyegzőt további autóbusz motívumok díszítik. A kibocsátáshoz forrásanyagot a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum biztosított. A bélyeget Andor András grafikusművész tervei alapján 200.000 példányban az ANY Biztonsági Nyomda gyártotta. Április 16-tól kapható az ország nagyobb postáin, valamint a Filapostán, de megrendelhető a Magyar Posta internetes áruházából is. 1915. március 1-jén, reggel 7 órakor állt forgalomba egy emeletes, akkumulátoros Austro-Daimler autóbusz és egy egyszintes, benzinmotoros kistarcsai kocsi, ezzel elindult az első menetrend szerinti autóbuszjárat Budapesten. Az első utasok a Műcsarnok mögött szállhattak fel a járműre, és indultak el a Hősök terétől az Andrássy úton át egészen a mai Bajcsy-Zsilinszky (akkor még Vilmos császárról elnevezett) útig. A két kocsi közül az XX-1 forgalmi rendszámot az emeletes, az XX-2 rendszámot az egyszintes kocsi kapta. A buszok negyedóránként indultak és mivel megállóhelyek még nem voltak bárki, bárhol leinthette őket. A másnapi újság szerint: „Az első fordulón nemigen volt utasa a gusztusos és kényelmes járműnek, a kalauzoknak szíves bátorítással kellett invitálni a közönséget. Csak később, amikor megtudták, hogy 14 fillérért mindenki automobilozhat, közösen lendült fel az üzlet és lepték el utasok úgy a kocsi bársonypamlagját, mint a tető padjait. Örömmel konstatálták, hogy az új alkalmatosság simán fut és gyorsan halad.” Már 1915 nyarán két újabb kocsi érkezett a fővárosba; az új buszokat Aradon gyártották, az alváz a MARTA, a karosszéria a Weitzer üzemében készült. Az új emeletes járművek augusztus 20-án (más források szerint augusztus 10-én) álltak szolgálatba. Annál is inkább szükség volt rájuk, mert a kistarcsai kocsi időközben üzemképtelenné vált, és áprilistól csak az akkumulátoros busz volt üzemben egészen az aradi segítség megérkezéséig. A főváros újabb járműveket rendelt és új vonalakat is nyitottak, a forgalom szépen fejlődött. Az 1914 nyara óta tartó világháború azonban egyre nagyobb erőfeszítéseket kívánt meg a hátországban élőktől is. A buszokra hamarosan nem jutott tömörgumi sem és az üzemanyagot is egyre nehezebben lehetett beszerezni. Végül 1917. április 10-én megszüntették az autóbusz-közlekedést, ami csak 1921. szeptember 24-én indulhatott újra. (Forrás: bkv.hu: 100 éves a budapesti autóbusz-közlekedés, A MOZGÁSBAN c. magazin különszáma)

Típus FDC
Rövid leírás A Magyar Posta alkalmi bélyeg kibocsátásával örökíti meg az első budapesti menetrend szerinti autóbuszjárat indításának centenáriumát.
Gyártó nyomda ANY Biztonsági Nyomda Nyrt.
Kiadás éve 2015
Kibocsátás időpontja 2015. április 16.
Téma közlekedés
Tervező Andor András